Najczęściej zadawane pytania o diagnozę autyzmu

Jak wygląda diagnoza autyzmu?

Spotkanie diagnostyczne może odbywać się na dwa sposoby:

  • stacjonarnie: najpierw przeprowadzana jest obserwacja dziecka, a następnie rozmowa z rodzicami, podczas której omawiany jest rozwój dziecka i ewentualne trudności w funkcjonowaniu dziecka. Po zebraniu informacji diagności konsultują się, podsumowują informacje i zapoznają z otrzymaną od rodziców dokumentacją. Po powrocie do rodziców przekazują wnioski i odpowiadają na ewentualne pytania.
    Czas trwania ok. 3 godziny.

  • hybrydowo: w tym przypadku są to dwa spotkania. Najpierw przeprowadzana jest rozmowa online z rodzicami, podczas której omawiany jest rozwój dziecka i ewentualne trudności. Innego dnia w poradni odbywa się obserwacja dziecka. Wnioski z obu spotkań przekazane są online.
    Czas trwania: 1,5 godz. - rozmowa z rodzicem; 1 godz. - obserwacja dziecka; 30 min. podsumowanie

 

Ile trwa rozmowa-wywiad z rodzicem?

Czas trwania rozmowy to 1-2 godziny. W sytuacji, gdy rodzice przed spotkaniem przesyłają wypełniony dockwestionariusz rejestracji, czas się skraca.

 

Ile trwa obserwacja dziecka?

Obserwacja trwa od 40 do 60 minut.

 

Czy diagnozę sugeruje się po jednym spotkaniu?

Każdy przypadek autyzmu jest inny. Podobnie jest z diagnozą autyzmu. W przypadku większości spotkań diagnostycznych wystarczające jest jedno spotkanie (wywiad + obserwacja). W pozostałych sytuacjach konieczne jest dosłanie dokumentów, przeprowadzenie testu określającego poziom funkcjonowania lub ponowna obserwacja po określonym czasie i wdrożeniu przekazanych zaleceń.

 

Jak przygotować dziecko do spotkania?

Przed spotkaniem diagnostycznym dziecko powinno być wyspane, w dobrej kondycji psychofizycznej. Niewłaściwe przygotowanie dziecka lub jego zła kondycja psychofizyczna może utrudnić spotkanie diagnostyczne.

 

Jak rodzic powinien przygotować się do spotkania?

Ze strony rodziców przygotowanie może dotyczyć przypomnienia sobie i wynotowania najważniejszych kroków milowych w rozwoju ich dziecka, wypisanie najbardziej niepokojących zachowań.

 

Jakie dokumenty dostarczyć?

W przypadku dziecka, które uczęszcza do placówki edukacyjnej, warto poprosić wychowawcę o sporządzenie stosownej opinii. Ponadto, jeśli byli już Państwo u innych specjalistów, zaleca się zabranie ze sobą posiadanej dokumentacji.

 

Jak mogę się zapisać?

Zapisanie się na konsultację możliwe jest poprzez dockwestionariusz rejestracji lub telefonicznie. Nasze dane kontaktowe znajdziesz tutaj.

 

Kiedy i w jaki sposób mogę dokonać płatności?

Płatności można dokonać przelewem lub gotówką/kartą przed spotkaniem.

 

Czy w placówce przyjmuje psychiatra?

Wizyta u lekarza psychiatry odbywa się poza placówką Poradni.

 

Co zrobić po spotkaniu diagnostycznym?

Po otrzymaniu opisu badania należy skierować się do lekarza psychiatry lub neurologa, który wydaje diagnozę. W celu uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, trzeba udać się również do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka

ul. Malczewskiego 139
80-114 Gdańsk

tel. kom.: +48 666 097 620
tel.: +48 58 341 44 41
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2022 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW