Niepokojące zachowania u dziecka wskazujące na autyzm

 

1. Komunikacja społeczna i interakcja społeczna dziecka

- wydaje się być we własnym świecie

- unika kontaktu wzrokowego

- nie reaguje na własne imię

- woli być samo

- woli bawić się z innymi, ale nie wie jak

- ma trudności z tworzeniem i utrzymywaniem relacji

- nawiązuje kontakt w nietypowy sposób

- ma trudności z rozpoczęciem, prowadzeniem lub zakończeniem rozmowy

- ma trudności z trzymaniem się tematu

- ma trudności ze zrozumieniem mowy ciała, wyrazu twarzy i tonu głosu

- potrzebuje pomocy, aby zrozumieć jak zachować się w różnych sytuacjach

- może mieć opóźniony rozwój mowy lub ograniczone słownictwo

- może dosłownie rozumieć słowa

- może mieć szeroki zasób słów, ale trudności z ich zastosowaniem

 

2. Zachowanie, zainteresowanie i zajęcia

- powtarzające się ruchy

- nietypowy, osobliwy język

- powtarzanie słów i zdań

- trzepotanie palcami, kręcenie się, kołysanie

- woli strukturę i rutynę

- nie lubi niespodzianek i zmian

- interesuje się jednym tematem

- ma nietypowe zainteresowania

- obsesyjnie myśli i mówi o jednym temacie

- potrafi nieustannie powtarzać tę samą czynność

- niedostateczna lub nadmierna wrażliwość

- nietypowa reakcja na ból, to co widzi, słyszy

 

3. Typowe trudności towarzyszące

- trudności z regulacją emocjonalną

- problemy ze snem

- problemy z jedzeniem

- brak aktywności

- nadaktywność

 

Różnice między autyzmem a Zespołem Aspergera

 

Spektrum autyzmuZespół Aspergera
Zaburzone zachowania społeczne
Nieprawidłowe wzorce zachowań
Brak mowy lub bardzo słaba umiejętność komunikowania się Brak klinicznie istotnego opóźnienia w rozwoju języka
Niepełnosprawność intelektualna u około 50 - 70% Brak klinicznie istotnego zaburzenia w rozwoju poznawczym

 

 

* Typowe objawy spektrum autyzmu w oparciu o książkę "Skuteczna terapia dziecka z autyzmem" dr Anny Budzińskiej (GWP 2020).


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2017 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Projekt strony: Studio WWW, Projektowanie stron www

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji znajdziesz Tutaj.