Dziecko w wieku 4 miesięcy
- reaguje i podąża wzrokiem za kolorowymi lub poruszającymi się przedmiotami
- odwraca głowę w kierunku dźwięku
- przypatruje się twarzom innych ludzi
- odpowiada uśmiechem na uśmiech innych osób
Dziecko w wieku 6 miesięcy
- z radością reaguje na kontakt z Tobą
- często śmieje się podczas zabawy
- gaworzy, wypowiada pojedyncze proste sylaby
- płacze, kiedy jest smutne
Dziecko w wieku 9 miesięcy
- śmieje się, kiedy patrzy na znajome osoby
- odpowiada uśmiechem na uśmiech
- naśladuje proste dźwięki wypowiadane przez inne osoby
- bawi się z Tobą w dawanie i zabieranie przedmiotów
Dziecko w wieku 12 miesięcy
- komunikuje się za pomocą gestów, pokazuje palcem, macha na do widzenia
- bawi się w zabawę „akuku”
- wypowiada takie dźwięki jak „ma”, „ba”, „na”, „da” i „ga”
- odwraca się w kierunku osoby, która woła jego imię
Dziecko w wieku 15 miesięcy
- odpowiada uśmiechem na uśmiech, naśladuje dźwięki, gesty
- wskazuje palcem, komunikuje się przy pomocy gestów, próbuje zwrócić Twoją uwagę na coś, co je interesuje
- używa różnych dźwięków, aby dostać coś, czego pragnie lub by skupić Twoją uwagę na czymś interesującym
- rozumie i używa co najmniej trzy słowa, takie jak „mama”, „tata”, „pa-pa”, czy „am”
Dziecko w wieku 18 miesięcy
- używa wielu gestów wspartych słowami, aby dostać coś, czego pragnie, takich jak wskazywanie lub prowadzenie za rękę i mówienie „daj”
- używa co najmniej 4 różnych spółgłosek podczas gaworzenia lub wypowiadania słów, takich jak m, n, p, b, t oraz d
- rozumie i używa co najmniej 10 słów
- pokazuje, że rozumie nazwy bliskich osób lub części ciała przez wskazywanie ich lub patrzenie na nie, kiedy są one nazywane
- bawi się w proste zabawy naśladowcze, takie jak karmienie lalki czy pluszowego zwierzątka i przyciąga Twoja uwagę przez patrzenie na Ciebie
Dziecko w wieku 24 miesięcy
- bawi się z Tobą w zabawy naśladowcze złożone z co najmniej dwóch czynności, takich jak karmienie lalki, a następnie kładzenie jej spać
- rozumie i używa co najmniej 50 słów
- komunikuje się prostymi, co najmniej dwuwyrazowymi zdaniami (bez naśladowania, czy powtarzania po drugiej osobie), np. „daj sok”
- cieszy się z obecności rówieśników i wykazuje zainteresowanie wspólną zabawą, np. przez podanie zabawki drugiemu dziecku
- szuka znanych przedmiotów, które są poza zasięgiem jego wzorku, jeśli jest o to poproszone
Dziecko w wieku 36 miesięcy
- lubi bawić się w zabawy tematyczne, naśladując różne postaci lub odgrywając rozmowy między lalkami, pluszakami itp.
- lubi bawić się z rówieśnikami, np. przez pokazywanie i opowiadanie o ulubionej zabawce
- potrafi odgrywać w zabawie scenki np.: „jestem śpiący, idę się zdrzemnąć”, czy „niemowlę jest głodne, nakarmię je butelką”
- odpowiada na zadawane pytania typu: „kto”, „co” i „gdzie”
- rozmawia o swoich zainteresowaniach i uczuciach
Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia w postaci e-konsultacji, diagnozy czy napisania indywidualnego programu dla Twojego dziecka, możesz skontaktować się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną IWRD klikając tutaj lub zapisać się na wizytę klikając poniżej przycisk "Zapisz się".