Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR) to zespół działań mających na celu wspieranie nieprawidłowego rozwoju psychomotorycznego oraz komunikacji dziecka na bardzo wczesnym etapie. Działania te prowadzone są do momentu podjęcia przez dziecko nauki w szkole. Mogą zakończyć się wcześniej, gdy terapeuta osiągnie założone cele. Podczas zajęć wczesnego wspomagania rozwoju pracuje się nad redukcją deficytów rozwojowych oraz nad usprawnieniem u dziecka następujących obszarów:
-
poznawczego,
Pamięć, uwaga, koncentracja, myślenie.
-
emocjonalnego,
Umiejętność przeżywania, wyrażania i kontrolowania emocji, poczucie własnej wartości.
-
społecznego,
Funkcjonowanie w grupie, kształtowanie postaw empatii, zrozumienia i współpracy, umiejętność respektowania określonych norm.
-
fizycznego,
Przetwarzanie i odbieranie bodźców przez wszystkie zmysły, prawidłowe funkcjonowanie ruchowe.
Skuteczność Wczesnego Wspomagania Rozwoju WWR
Aby skuteczność Wczesnego Wspomagania Rozwoju była możliwie największa, niezbędne jest jednoczesne zaistnienie czterech czyników:
1. Wczesne rozpoznanie.
Im wcześniej zostaje rozpoczęta terapia dziecka, tym łatwiej, szybciej i skuteczniej wyrównywane są deficyty dziecka.
2. Aktywne uczestnictwo rodziców.
Współpraca rodziców i opiekunów w procesie terapeutycznym przekłada się na wzmocnienie efektu terapeutycznego.
3. Realizacja zaleceń.
Dzięki właściwej realizacji zaleceń uzyskane rezultaty będą osiągane szybciej i będą miały trwały charakter.
4. Wielokierunkowość terapii.
Terapia WWR może i powinna obejmować jednoczaśnie pracę nad wieloma sferami deficytowymi jednocześnie.
Dla kogo przeznaczone jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju?
Zajęcia WWR przeznaczone są dla dzieci od momentu urodzenia do 7 roku życia. Celem wszelkich działań terapeutycznych jest przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole. Aby dziecko mogło być objęte zajęciami wczesnego wspomagania rozwoju musi posiadać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydawaną przez publiczną poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub poradnię specjalistyczną. Opinię o potrzebie WWR mogą także wydawać niektóre poradnie niepubliczne. Podstawą do otrzymania opinii może być jedna lub kilka występujących poniżej przyczyn:
- opóźniony lub zaburzony rozwój psychoruchowy,
- niepełnosprawność ruchowa w tym z afazją,
- niepełnosprawność intelektualna,
- niepełnosprawność sprzężona (kilka niepełnosprawności równocześnie),
- autyzm i zespół Aspergera,
- zaburzenia wzroku, słuchu, mowy.
Koszt zajęć: Zajęcia są darmowe.
Czas trwania: WWR odbywają się przez 4 godziny w miesiącu.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny tworzony jest na podstawie przeprowadzonego na pierwszych zajęciach testu. Celem spotkań jest instruktaż dla rodziców, gdzie terapeuta pomaga rozwijać zachowania deficytowe i kształtować zachowania pożądane dziecka w oparciu o metodę Stosowanej Analizy Zachowania.
Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc, w pierwszej kolejności na zajęcia WWR przyjmowane są dzieci do 3,5 roku życia z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Dzieci objęte pomocą NPPP IWRD mają pierwszeństwo w przyjęciu do Przedszkola Specjalnego dla Dzieci z Zaburzeniem Autystycznym.