CZY TWOJE DZIECKO ROZWIJA SIĘ PRAWIDŁOWO? SPRAWDŹ!
Czy Twoje dziecko w wieku 4 miesięcy:
- reaguje i podąża wzrokiem za kolorowymi lub poruszającymi się przedmiotami
- odwraca głowę w kierunku dźwięku
- przypatruje się twarzom innych ludzi
- odpowiada uśmiechem na uśmiech innych osób
Czy Twoje dziecko w wieku 6 miesięcy:
- z radością reaguje na kontakt z Tobą
- często śmieje się podczas zabawy
- gaworzy, wypowiada pojedyncze proste sylaby
- płacze, kiedy jest smutne
Czy Twoje dziecko w wieku 9 miesięcy:
- śmieje się, kiedy patrzy na znajome osoby
- odpowiada uśmiechem na uśmiech
- naśladuje proste dźwięki wypowiadane przez inne osoby
- bawi się z Tobą w dawanie i zabieranie przedmiotów
Czy Twoje dziecko w wieku 12 miesięcy:
- komunikuje się za pomocą gestów, pokazuje palcem, macha na do widzenia
- bawi się w zabawę „akuku”
- wypowiada takie dźwięki jak „ma”, „ba”, „na”, „da” i „ga”
- odwraca się w kierunku osoby, która woła jego imię
Czy Twoje dziecko w wieku 15 miesięcy:
- odpowiada uśmiechem na uśmiech, naśladuje dźwięki, gesty
- wskazuje palcem, komunikuje się przy pomocy gestów, próbuje zwrócić Twoją uwagę na coś, co je interesuje
- używa różnych dźwięków, aby dostać coś, czego pragnie lub by skupić Twoją uwagę na czymś interesującym
- rozumie i używa co najmniej trzy słowa, takie jak „mama”, „tata”, „pa-pa”, czy „am”
Czy Twoje dziecko w wieku 18 miesięcy:
- używa wielu gestów wspartych słowami, aby dostać coś, czego pragnie, takich jak wskazywanie lub prowadzenie za rękę i mówienie „daj”
- używa co najmniej 4 różnych spółgłosek podczas gaworzenia lub wypowiadania słów, takich jak m, n, p, b, t oraz d
- rozumie i używa co najmniej 10 słów
- pokazuje, że rozumie nazwy bliskich osób lub części ciała przez wskazywanie ich lub patrzenie na nie, kiedy są one nazywane
- bawi się w proste zabawy naśladowcze, takie jak karmienie lalki czy pluszowego zwierzątka i przyciąga Twoja uwagę przez patrzenie na Ciebie
Czy Twoje dziecko w wieku 24 miesięcy:
- bawi się z Tobą w zabawy naśladowcze złożone z co najmniej dwóch czynności, takich jak karmienie lalki, a następnie kładzenie jej spać
- rozumie i używa co najmniej 50 słów
- komunikuje się prostymi, co najmniej dwuwyrazowymi zdaniami (bez naśladowania, czy powtarzania po drugiej osobie), np. „daj sok”
- cieszy się z obecności rówieśników i wykazuje zainteresowanie wspólną zabawą, np. przez podanie zabawki drugiemu dziecku
- szuka znanych przedmiotów, które są poza zasięgiem jego wzorku, jeśli jest o to poproszone
Czy Twoje dziecko w wieku 36 miesięcy:
- lubi bawić się w zabawy tematyczne, naśladując różne postaci lub odgrywając rozmowy między lalkami, pluszakami itp.
- lubi bawić się z rówieśnikami, np. przez pokazywanie i opowiadanie o ulubionej zabawce
- potrafi odgrywać w zabawie scenki np.: „jestem śpiący, idę się zdrzemnąć”, czy „niemowlę jest głodne, nakarmię je butelką”
- odpowiada na zadawane pytania typu: „kto”, „co” i „gdzie”
- rozmawia o swoich zainteresowaniach i uczuciach
NIEPOKOJĄCE SYGNAŁY:
Jeżeli u Twojego dziecka obserwujesz, któreś z następujących zachowań, skontaktuj się ze specjalistami:
- dziecko skończyło 6 miesięcy życia i rzadko się uśmiecha, nie wydaje radosnych okrzyków
- dziecko skończyło 9 miesięcy i nie patrzy na twarz drugiej osoby, nie odpowiada uśmiechem na uśmiech, nie próbuje naśladować prostych dźwięków i min
- dziecko skończyło 12 miesięcy i nie gaworzy
- dziecko skończyło 12 miesięcy i nie wskazuje palcem na pożądane przedmioty, nie pokazuje tego co go zaciekawiło, nie macha ręką na pożegnanie
- dziecko skończyło 18 miesięcy i nie mówi prostych, pojedynczych wyrazów
- dziecko skończyło 24 miesiące i nie komunikuje się samodzielnie prostymi dwuwyrazowymi zdaniami
- dziecko utraciło wcześniej nabyte umiejętności z zakresu: mowy, jak gaworzenie czy wypowiadanie pojedynczych słów lub zachowań społecznych
- dziecko unika kontaktu wzrokowego
Jeśli coś Państwa niepokoi – zachęcamy do szybkiego kontaktu ze specjalistami. Dla dziecka czas postawienia właściwej diagnozy i rozpoczęcia terapii jest kluczowy.
Mogą Państwo skontaktować się z naszą poradnią i umówić się na konsultację.
IWRD jest partnerem ogólnopolskiego programu wczesnego wykrywania autyzmu Badabada, w ramach którego m.in. rodzice/opiekunowie mogą skorzystać z kwestionariusza M-CHAT-R umieszczonego na stronie programu: http://ankieta.badabada.pl/ Jest to narzędzie do badań przesiewowych, które zostało stworzone w celu oceny ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu i pozwala na wstępną ocenę prawidłowości rozwoju dziecka w zakresie rozwoju społecznego oraz umiejętności komunikowania się. Więcej informacji tu: http://www.badabada.pl/