ETAPY PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO:

Przygotowanie do całego procesu diagnostycznego rozpoczyna się już podczas rejestracji.

Zbieramy podstawowe informacje o dziecku – datę urodzenia i poziom rozwoju mowy (czy dziecko jest na etapie słów, prostych zdań, płynnie posługuje się mową, czy w ogóle nie mówi), wcześniejsze diagnozy oraz zachowania, które niepokoją rodziców. 

Na tej podstawie wiemy już jakiego rodzaju będzie to konsultacja, czy mamy przygotować się do wykonania testu określającego poziom funkcjonowania (przygotowanie odpowiedniego Modułu 1,2,3 lub 4), czy rodzice oczekują od nas wskazówek, jak uczyć swoje dziecko i radzić sobie z trudnościami (wtedy przygotowujemy się do programu eduakacyjno-terapeutycznego), czy może niepokoi ich zachowanie i przebieg rozwoju dziecka, wówczas wiemy, że będzie to konsultacja diagnostyczna.

Aranżowana jest sala, w której odbędzie się badanie z odpowiednimi materiałami i pomocami. Dodatkowo diagności przygotowują formularze do wypełniania w trakcie badania jeden dot. obserwacji zachowań dziecka, drugi dot. uzyskanych informacji z wywiadu z rodzicami.

Po przybyciu rodziny do poradni rodzice wypełniają kwestionariusz/ ankietę, gdzie zaznaczają podstawowe informacje, takie jak: wywiad medyczny (np. przebieg porodu), przebyte choroby, przeprowadzone wcześniej badania itp.

Wiemy, że zarówno dla rodzica jak i dziecka jest to stresująca sytuacja, dlatego na ile to możliwe chcemy skrócić czas przebywania dziecka w pokoju diagnostycznym. Podczas, gdy rodzice wypełniają formularz, dzieci mogą bawić się w naszej poczekalni. 

CO ZABRAĆ NA SPOTKANIE DIAGNOSTYCZNE:

  • Pesel dziecka
  • Aktualną opinię z przedszkola/ szkoły
  • Dokumentację medyczną
  • Dokumentację pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną
  • Wszelkie inne dokumenty dziecka mogące pomóc podczas procesu diagnostycznego
  • Materiał filmowy z niepokojącymi zachowaniami, ale także w czasie swobodnej zabawy, interakcji z innymi dziećmi, osobami dorosłymi
  • Dwa rodzaje małych przekąsek, które dziecko może jeść

Ważne! Dziecko powinno być zdrowe i w dobrej kondycji (najedzone, wyspane).

PRZEBIEG KONSULTACJI

W spotkaniu bierze udział 2 lub 3 diagnostów – wykwalifikowanych specjalistów na co dzień pracujących z dziećmi z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. 

Na początku badania wyjaśniamy rodzicowi jak będzie wyglądało spotkanie, jakimy narzędziami do obserwacji dysponujemy: korzystamy z ADOS-2, który jest uznawany na całym świecie jako jeden z elementów złotego standardu w diagnozie. Badanie ADOS-2 uzupełnaimy o opracowany przez nas wywiad. 

Podczas badania młodszych dzieci zawsze obecny jest jeden z rodziców. Chcemy, żeby dziecko czuło się komfortowo w trakcie konsultacji. Ponadto rodzic ma świadomość jak takie badanie wygląda. Jedynie w przypadku starszych dzieci obecność rodzica nie jest wskazana (np. dzieciom szkolnym zadaje się pytania o ich emocje, odczucia, przyjaźnie itp. – obecność rodzica może ich onieśmielać).

Po wejściu do sali dajmy dziecku czas na oswojenie się z nowym miejscem, sytuacją. Dopiero w momencie, kiedy poczuje się pewnie, przechodzimy do przeprowadzania prób sprawdzających.

Wszystkie zadania, które wykonujemy mają przyjazny charakter, przeprowadzane są w formie zabawy. Diagnosta dostosowuje się do poziomu zaangażowania i otwartości dziecka. Nigdy nie robimy nic w brew woli badanego. Dbamy o to, by dziecko czuło się dobrze przez całą część badania. 

Po zakończonym badaniu przechodzimy do rozmowy z rodzicami/ opiekunami dziecka. Zależy nam na uzyskaniu jak największej ilości istotnych informacji, które pomogą w określeniu przyczyn trudności dziecka, ale rozmowa ma charakter otwarty – rodzic ma czas na to, by podzielić się swoimi spostrzeżeniami i obawami. 

W tym czasie dziecko ma już czas na swobodną zabawę, która dostarcza również wielu cennych informacji. Jeśli rodzice wyrażają zgodę, zabieramy dzieci na „wycieczkę” po naszym instytucie: idziemy na salę gimnastyczną, trampolinę, bawimy się przy tablicy interaktywnej itp.

Mamy również możliwość zabrania dzieci na teren przedszkola dla dzieci prawidłowo rozwijających się. Dzięki temu możemy zaobserwować jak dziecko reaguje, zachowuje się w obecności rówieśników.

Wejście z dzieckiem na teren IWRD jest szczególnie ważne u dzieci starszych – w trakcie wywiadu poruszane są różne tematy z rodzicami, które nie powinny być omawiane one w obecności dziecka. 

Po zebraniu informacji zarówno z obserwacji narzędziem ADOS- 2, jak i wywiadu zespół diagnostyczny już bez obecności rodzica wymienia się spostrzeżeniami i podejmuje decyzje dotyczące potwierdzenia, bądź wykluczenia zaburzenia ze spektrum autyzmu. 

Jeśli mamy wystarczające informacje, wracamy do rodzica i przekazujemy diagnozę. W przypadku gdy do dokończenia procesu diagnostycznego potrzebujemy więcej badań i informacji, przekazujemy rodzicom wskazówki, co należy zrobić, by było to możliwe.

Proces diagnostyczny w naszej poradni odbywa się od 1 do 3 spotkań. 

PRZEKAZANIE DIAGNOZY

Przekazując diagnozę rodzice otrzymują informacje co dalej, gdzie się udać, by uzyskać odpowiednie dokumenty i jak postępować z dzieckiem. Rodzice mogą skorzystać ze specjalnie opracowanych zaleceń, które pozwolą im jeszcze przed znalezieniem terapeuty/ placówki dla dziecka, rozpocząć wspomaganie jego rozwoju. 

Po spotkaniu diagności przygotowują opis badania lub inne niezbędne dokumenty, które wysyłane są pocztą lub odbierane osobiście przez rodzica. 

Każdy rodzic może liczyć na naszą pomoc, nawet po zakończeniu procesu diagnostycznego –  mailowo, czy też telefonicznie można się z nami skontaktować w razie ewentuanych wątpliwości, trudności.

Dodatkowo zawsze proponujemy rodzicom możliwość kontynuowania zaleceń, wdrażania programu edukacyjno-terapeutycznego na kolejnych spotkaniach. W naszej ofercie są również konsultacje za pośrednictwem skype. 

CO ZABRAĆ NA PIERWSZY INSTRUKTAŻ/ SPOTKANIE DOTYCZĄCE PROGRAMU: 

  • Listę zachowań, nad którymi rodzić chciałby pracować
  • Ulubione smakołyki dziecka
  • Ulubioną zabawkę

 


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2017 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Projekt strony: Studio WWW, Projektowanie stron www

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji znajdziesz Tutaj.